THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, March 23, 2009

EKSPEDISI GUNUNG LEDENG 20 MAC 2009 - 22 MAC 2009

Assalamualaikum..hari dan minggu yang sangat memenatkan..hmm..let me list down all the stuff yang memenatkan tu..
-baru sahaja berjaya menawan gunung yang hebat; gunung ledang..
- greeding taekwondo, tournament
- assignment (huhu)
- nak cari kayu..eh, nak buat t-shirt club..
- basuh baju
- study
- dan macam2 lagi..enough listkn yang ni je rasanya..

Last Fridat till Sunday club kembara kolej ada anjurkan ekspedisi gunung ledang..so, being someone yang tak boleh dengar pasal camping i've decide to join. lagipun memang da lama sangat tak pergi camping. last camping pun tahun 2007:Jambori Pengakap Malaysia. at last dapat lepaskan rindu dan merasa atmosphere berkhemah.
Friday/20 Mac 09 :
Bertolak dari kolej ke gunung ledang..lebih kurang jam 3 petang bertolak. dalam perjalanan i can see gunung yang akan kami daki nanati.timbul semangat berkobar-kobar..sampai di campsite kemas all the equipment, pasang khemah..malam tu kami makan apa yang En Man masak. tak kisah sangat, klau dalam hutan ni makan je apa yang ada..asalkan tak lapar.
Perubahan rancangan, kami sepatutnya bertolak mendaki pagi sabtu dalam pukul 7 pagi. tapi disebabkan faktor keselamatan dan yang lain-lainnya, kami semua bertolak jam 2 pagi (21 Mac 09). Memang pengalaman yang tak boleh lupa..
Dalam perjalanan memang rasa sangat penat dan mengantuk..nasib baik ada coklat..huhu.. banyak kali jugalah tergolek-golek..dan yang paling tak boleh tahan, terlanggar dahan pokok.. dumm!!!haha..ada orang nampak pulak tu..siap glakkan..flowerhorn..haha..terus terang, perjalanan memang mencabar sangat..but no worry sebab ada kerjasama dari kawan-kawan. thanks guys..especially anis yang first time panjat gunung..huhu..
Tiba di Padang Batu lebih kurang jam 6 setengah..solat subuh dan topup air dalam botol.. memang sedap air gunung.. lega rasanya..
Siap berehat kami teruskan perjalanan yang masih jauh.. dari Padang Batu da dapat lihat pemandangan yang sangat cantik.. subahanallah.. perjalanan kali ni lebih mencabar, kena mendaki batu yang curam..panjat tangga yang juga curam..but thats not a reason for quit.. perjalanan mesti diteruskan..
Lebih kurang jam 8 setengah hampir sampai ke puncak..wah...and know what, im with the first group yang sampai ke puncak..
Apa yang ada di puncak Gunung Ledang?? of course pemandangan yang sanagt indah dan tak dapat describe with words..lega dan syukur kami selamat sampai.. indahnya ciptaan Allah..perfect..sangat sempurna..terbaik.. hilangkan penat di ada, duduk nikmati pemandangan dan apa lagi..bergambarlah..rugi wooo tak ambil gambar..
Lebih kurang jam hampir 10 kami bertolak turun..perjalanan yang sangat menggelatarkan lutut..dan i thought i was lost in the jungle tu..mana taknya kena jalan sorang-sorang..nasib ada sorang kakak ni..sampai di campsite jam 2 setengah petang..
Apa yang dapat diperolehi dari ekspedisi ni.. pertama, jangan putus asa..sentiasa berjaga-jaga. kerjasama..tolong-menolong..merendah diri pada ciptaanNya..dan banyak lagi..sukar tuk digambarkan..perjalanan naik dan turun lebih kurang 11 jam banyak menguji kesabaran.. thus i get to gain experience which is so wonderful..alhamdulillah..semuanya selamat..
Thanks to all, friends..dan yang telah menjadi kawan selepas xpdc ni..makin bertambah kawan..Ya Allah, sesungguhnya kau yang maha agung, maha mengetahui, maha pemurah dan penyayang..Terima kasih atas nikmatmu kepada kami Ya Allah...

0 comments: